Tufft inom flygindustrin

En industrisektor som inte haft det lätt – åtminstone de 15 senaste åren – är flygindustrin. Det första riktigt tuffa slaget mot flygindustrin kom den 11 september 2001 i samband med terroristdåden mot World Trade Center. Det resulterade konkret i flera år av kraftigt minskad passagerartrafik samtidigt som kostnaderna för de ökade säkerhetskraven sköt i höjden.

Även priserna på flygbränsle gick upp vilket stod flygbolagen dyrt. Dessutom ökade personalkostnaderna överlag för flera flygbolag i samband med högre hälsokostnader. Ett genomgående problem hos flygbolagen är striden mellan ledningen och arbetare. Å ena sidan försöker arbetarna få ut maximalt när det gäller personalfördelar och pensioner – de känner helt enkelt att de förtjänar dem. Å den andra sidan försöker ledningen att skära i personalkostnader med det enkla syftet att göra flygbolagen lönsammare.

Oavsett vilken medarbetare

Oavsett vilken medarbetare du frågar vid något av flygbolagen kommer du få samma svar, det vill säga att flygbolagen har haft det tufft under en lång tid. De största flygbolagen är dock verksamma genom ett statligt skydd mot att de går omkull finansiellt. Än så länge har de största amerikanska bolagen lyckats klara sig. Även SAS lever (tack vare Lufthansa) och verkar i alla fall gå mot något bättre tider.

Under senaste tio åren har nykomlingar som EasyJet och Ryanair fått ett stort utrymme i media. Mycket tack vare aggressiv marknadsföring av lågprismodellen som verkligen fått fäste bland resenärer. Trots att många kanske klagar på komforten hos dessa så fortsätter folk ändå köpa flyg till låga priser. Lågprisbolagen har nästan utklassat de stora kommersiella bolagen och uppvisat fantastiska siffror under långa perioder. Vissa större bolag har försökt att efterfölja Ryanair och Easyjets modeller men effekten har ofta blivit att de utarmat marginalerna för deras existerande flygstolar.

Flygbolagen går samman

Liksom många andra industrier har flygtransport fått se många företagsfusioner i syfte att vinna skalfördelar och minska kostnader. American Airlines gick till exempel samman med US Airways och bildade ett jättebolag. United och Delta Airlines gick också samman med Continental respektive Northwest Airlines. Totalt står dessa bolag för närmare 80% av flygtrafiken i USA. I Europa har flygjättar gjort liknande fusioner, exempelvis

  • Lufthansa
  • AIR France-KLM
  • British Airways/Iberia

Trenden ser ut att fortsätta och frågan man slutligen kan ställa sig är: blir det hela bättre för slutkonsumenten? Om kostnader skärs ned torde ju också kvaliteten försämras? Utvecklingen blir sannerligen spännande att följa.